Mitt liv del 23

Asalamu alaykum.
 
Del 23
 
 
- Na3m det stämmer som våran ädla sheik sagt tidigare ... Magrib kommer in om en kvart så in sha Allah gör er redo för bönen och vi avslutar med denna fråga Jazakallah khairan.
 
Lokalen är full av människor som samlats för denna konferans och dagen har bjudit på kunskap. Nya ansikten överallt som letar reda på sina närmaste. Kön till toan är för lång så jag traskar hemåt för att ändå lasta av lillasystern och hämta lite annat. Min gula väst får hänga kvar i min favorit stol vid informationsdisken ... nu måste jag bara få tag på husnycklarna. Det ringer på andra sidan fast han svarar aldrig , tröga Amir. Kanske befinner han sig i någon BJJturnering eller så har han väl för roligt för att svara på mobilen. 
 
Efter 30 minuter och nerblöta skor hinner vi få tag på honom. Den grå himlen och regndropparna gör bara sitt jobb medan jag tappar all sabr på marken. Att spendera en hel dygn på en konferans med människor som man aldrig träffat förr är för mycket , man lär aldrig vänja sig berättade Hafsa på morgonen. Gården är så himla övergiven idag .. det är sportlov, folk har säkert ett liv. Hemmalagad pasta står på spisen och salladen ligger vid matbordet , -MAAAAAAT ropar de två galna syskonen medan jag pustar ut ett Alhamdulilah för att vi har en mama.
 
Att äta på skrivbordet är min andra hobby som ogillas av en del i detta hushåll. Sabina smsar de sista detaljerna från rättegången medan jag slurpar pastan som en elefant. Varför väljer man sätta dit varandra? Finns ingen lojalitet i den undre världens gator svarar hon kort. ... Hafsa ringer och undrar om jag kan hämta lite mat för volontärerna som inte ätit sedan lunch. Pizza eller hamburgare? ... vilken väger lättare .. Min slutsats : jag behöver nog hjälp. Sabina nekar glatt för att spendera tiden med sin kudde istället och Amir skall skjutsa hela mamas crew till närmaste Willys för att storhandla , O.B.S detta kan pågå under flera dygn. Dags att ringa brasilianaren ... lite ajr är bättre än sömn. 
 
Amo stirrar blankt mot taket medan jag försöker klura ut vem som ville ha vad ... Jag kan nog svära att orden - Ya Allah kom från hans mun.I den kyliga busshållplatsen väntar vi , Han frågar ,, har du sett min nya Nasheed samling ? Efter en massa hummande kommer en unik röst fram - Ma sha Allah grymt det kommer från min favoritkanal i Youtube den där eh .. Merciful servant svarar jag. Vi stiger in på den tomma bussen och samtal om allt mellan himmel och jord förs. Mitt i allt upptäcker jag att jag vill ha nutella ..... nu eller idag helst innan jag sover i min lilla sovsäck vid Hafsas i den stora gympasalen.
 
Pressbyrån med sin bländande ljus .. hoppas de har nutella ... vi hittar en liten burk för 40 + kr men vem bryr sig ? Efter ett mini typiskt blatte debatt grej inför den blygsamma unga kassörskan , insister Dani att det är han som skall betala. ... Nu åker folks CSN på grund av mitt socker beroende ... jag måste ta tag i det. Nu anländer vi till den stora salen och allt är så himla tyst medan jag ringer Hafsa för den tredje gången i rad. .. Brödernas avdelning verkar vara lite igång kanske kolla där? .. Till slut vinkar broder Shpetim vid dörren , han börjar gå mot oss.
- Alla är säkert grov hungriga men Alhamdulilah är maten här JazakAllahu khairan må Allah ge er allt i denna dunya och den nästkommande, Dani akhi du ska väl spela boll med oss senare?. Röda som tomater och kommentarer som "Det där var inget att tacka för" står vi vid ingången. Moskens nya Ronaldo eller ? frågar frugan skämtsamt , medan han skrattar ett tag.
 
- Oj borde hämtat övernattningskläder nåt typ extra mjukis eller nåt åt det hållet hmm äsch jag stannar ett tag med bröderna sedan får jag dra hemåt. Efter drygt 5 minuter av samtal lyckas jag övertala människan att stanna. Tur att  en extra serwal finns  i väskan.
 
Pizza lukten vägleder mig till salen och systrarna skrattar medan plastburkarna svischar runt mattan med cola fläckar. .. Hafsa berättar om den ädla sheikens bakgrundshistoria , om hur han med en fattig uppväxt blev en av de mest respekterade i landet, en inspiration för alla oss som strävar att söka kunskap samt agera efter den. Versen som systern reciterar så vackert , sammanfattar denna tillställning så väl #sökkunskap.
 

"And say: My Lord increase me in knowledge."

(Qur'an, Ta-Ha 20:114)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Story - Mitt liv | |
Upp