School tipz #1: Stress

 
 
 
 Asalamualeikum! 
 
Stress is real, det kan åtminstone dagens studenter hålla med om. Värst är det om man inte har någon strategi eller verktygen för att hantera sin stress innan den tar död på ens kropp. Här följer några tips för att göra vardagen mindre stressig.

 

1.  Våga ifrågasätta- Ta en stund och fundera över varför du gör det du gör, för vem och vad du har för planer för framtiden. Varför jag skriver detta är för att chansen är stor att vi är stressade för att vi inte har någon aning om vad vi vill göra utav våra studier eller livet generellt. Ibland är det till och med så att vi har orealistiska krav på oss själva som vi i sin tur tror omgivningen har på oss och det bara stressar sönder oss.

 2.  Ta inte din hälsa för givet- Jag läste i en artikel att stress inte är problemet utan bristen på återhämtning och det säger sig självt. Man kan omöjligt göra allt på en och samma gång utan det måste finnas rum för paus. Många av oss kommer med ursäkten ”jag har inte tid att vila” och det gör mer skada i längden och gör ingen nytta för dina studier osv. Vill du prestera bra kan du inte jobba utbränd, ignorera aldrig din kropps signaler utan våga vila när det blir för mycket.

3. Var ute i god tid- Det lönar sig att vara ute i god tid och ständigt uppdatera sig själv om vilka prov, events, läxor osv som gäller för att undvika överraskning. Att istället skjuta fram och blunda för saker som du vet ska göras kommer bara resulteras i ett berg av ”att göra”. Lösningen är att planera och därefter organisera tiden efter vad som ska göras.

 4. Våga fråga & våga säga nej- Jag själv får för mig många gånger att jag ska klara av allt på egen hand och att jag inte behöver hjälp när det egentligen finns människor i min omgivning som gärna hjälper till.

Det är viktigt att våga fråga om hjälp för att det är helt ok att inte klara av allt, för i slutändan är vi människor. En annan sak är också att våga säga nej, vi vet alla bäst var gränsen går för hur mycket vi klarar av så var inte rädd för att göra omgivningen ”besviken” genom att säga nej.

 Slutligen glöm inte att prioritera det du älskar att göra, i stressiga situationer så tänker man oftast att man kan skjuta fram det man tycker om att göra och få det man har att göra överstökat. Ditt liv är nu och börjar inte när du tagit studenten, när lovet börjar, när du börjar högskolan osv utan tiden är begränsad så gör det du älskar också. Sist men inte minst glöm inte att gå tillbaka till dina mål, jag är säker på att det känns bättre att jobba hårt när man vet vad man strävar efter. 

That´s it, hoppas punkterna var av nytta! 

/ Naima 

 
 
Allmänt, Plugg | skola, stress, studenter, tips | |
#1 - - Rae:

Må Allah belöna dig för dessa inlägg, behövs verkligen <3

Svar: Amiin ya rab! <3
Muslimah`s

Upp